Dengue en Flores - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Tecla Flapper - WaarBenJij.nu Dengue en Flores - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Tecla Flapper - WaarBenJij.nu

Dengue en Flores

Door: Tecla

Blijf op de hoogte en volg Tecla

31 Januari 2015 | Indonesië, Ubud

Nog even een korte up-date over mijn laatste avonturen hier in Indonesië.

Wat veel al weten is dat ik dengue heb gehad. Nou ik kan jullie vertellen dat het geen pretje is. Koorts, hoofdpijn, uitslag en erg vermoeid. Hier zat ik natuurlijk helemaal niet of te wachten in mijn laatste maand. Had nog allemaal leuke dingen gepland die hierdoor niet allemaal door konden gaan. Zo heb ik helaas mijn advanced duikbrevet niet kunnen halen. Gelukkig was ik wel op tijd beter om nog te gaan reizen! Ik ben samen met Hilde naar Flores geweest.

Flores is echt een prachtig eiland! Hier had ik meer het gevoel dat ik echt in Indonesië was. Bali is namelijk al erg verwesterd. Op Flores hebben we gelijk een trip geboekt naar de Komodo Islands. Dit is heel bekend eiland hier, want er leven draken. Nou ik vond ze meer op krokodillen lijken, maar ze zijn toch wel echt gevaarlijk. Onze ranger zei dat per jaar één toerist wordt gebeten. Nou als dat je overkomt, moet je gelijk naar Bali toe, want in Flores hebben ze geen antibiotica. We hebben hier een trekking van 2 uren gedaan, lekker op het heetst van de dag. De trip was 2 dagen en 1 nacht slapen op de boot. We zijn dus bij nog meer hele mooie plekken gestopt. Zo hebben we op pink beach gesnorkeld, als je dichtbij het strand was, was het zand echt roze! Onze overnachting was bij een klein dorpje op de Komodo Islands, echt een heel primitief dorpje. Het was al donker, dus erg lastig om foto’s te maken. De mensen leven in houten huizen, deze zijn heel hoog gebouwd voor als het water omhoog komt. Ik heb één huis van binnen kunnen zien, deze was heel leeg en ik zag geen matras. De keukens waren allemaal buiten en de potten en pannen stonden gewoon op straat. De kinderen vroegen om pennen en notebooks voor school. Wou echt dat ik het bij me had. De 2e dag zijn we weer gaan snorkelen bij pink beach, gewoon omdat het zo mooi is. We zijn op Kanawa geweest, kijk maar tussen de foto’s hoe mooi! En zijn we naar een blue stone strand geweest. Nou deze stelde niet zoveel voor, haha! Maar toch lekker gezwommen tussen de kwallen.

Terug op Flores hadden we besloten om een overland tour te gaan doen naar het westen. Twee dagen touren, tussen stops maken en met als eindpunt de vulkaan beklimmen. De eerste dag was erg veel in de auto zitten, maar het mooie uitzicht maakte veel goed. We zijn gestopt bij een spider rice field (zie foto’s, want kan het niet uitleggen) en waar ze Arak brouwen. Dit drankje drink ik graag, dus vond het leuk om te zien hou ze het brouwen. Het plan was om ook nog naar een hot spring te gaan, nou je moet hier flexibel zijn, niet naar de hot spring geweest. We gingen overnachten in Bajawa, het was echt steenkoud hier! Lange broek + trui aan, maar brrrr. Toch gaf mijn telefoon aan dat het nog 21 graden was, maar geloof daar niks van. Volgende ochtend weer vroeg vertrokken om traditionele dorpjes te zien, aan deze dorpen zitten erg veel rituelen vast. De bewoners van het drop spraken geen Engels, dus het was wel lastig om iets van informatie te krijgen. Toen nog naar een lokale markt geweest en naar een echt blue stone beach! De golfen waren hier alleen wel te hoog, dus konden we niet zwemmen. Die avond zijn we wel naar een hot spring geweest, wat was dit genieten zeg. Het was alleen jammer dat hij midden in de rijstvelden verstopt zat en wij lekker in de drek mochten lopen. Die volgende ochtend was het tijd om de vulkaan te beklimmen! Nou ik had een lastige klim verwacht, maar het was gewoon 30 min traplopen. Des al niet te min, was het echt super mooi! Er zijn drie kraters die van kleuren veranderen. Wij hadden net pech dat ze alle 3 groen/blauw achtig waren, maar heb ook foto’s gezien dat ze andere kleuren hadden. Het plan was om de zonsopgang te zien op de vulkaan, maar de zon was verstopt achter alle wolken. Onze guide zei dat we al blij moesten zijn dat het droog was.

Toen op naar Ende. Erg leuke en grappige dag beleeft. De conclusie getrokken dat alle hotels in Flores krotten zijn. We mochten als blanke geen scooter huren. Wij in de lokale bus. De chauffeur een glimlach bezorgd van oor tot oor, omdat we instapten. Naar het strand. Vrienden geworden met zo’n 20 kinderen die op bamboe aan het rond drijven waren. Tijd voor lunch, dat niet te happen was. We hadden een elektronica winkel gezien waar we graag heen wouden, verkeerde kant opgestuurd. Toen maar besloten weer lokale bus te nemen, nou deze chauffeur heeft 30 min met ons rond gereden en was niet van plan ons om eind bestemming te brengen. Tijdens het rijden onder gespuugd door een mevrouw die haar mond vol had met een betelnoot. Uit eindelijk uitgestapt en zijn gaan lopen, deze keer wel de goede kant op. Vervolgens haalt die lokale bus ons in en gaan die jongens ons keihard uitlachen. Nou hun dag ook weer goed. De shop viel tegen, dus weer naar het strand. Deze zat helemaal vol. Vervolgens door kindjes bekogeld met stenen. Werden we weggestuurd omdat jongens daar wouden voetballen. In een schoenen winkel een super schattig meisje ontmoet die al onze gekke gezichten na deed. En nog een baby komodo aan een touwtje gezien. Nou dit was me mijn dagje wel. Erg veel gelachen.

Toen was het tijd voor onze vlucht naar het oosten van Flores. Ik bleef nog 2 daagjes en Hilde ging al terug naar Bali. Wij netjes een taxi genomen naar het vliegveld, bleek deze echt op 5 min loopafstand te zijn. Ja afzetten kunnen ze hier wel. Toen lekker ontbeten in Labuan Bajo en me dag activiteit kon beginnen! Een waterval bezoeken. Nou deze was echt wel de moeite waard. Doordat het nu regenseizoen is, was de waterval erg groot! Door er alleen naar te kijken wordt je al zeiknat. Dus ook maar in gaan zwemmen, echt een krachtige stroming. Lekker met zeiknatte kleding terug gaan hiken plus een dikke regenbui. Toen nog grotten bezocht, waar anaconda’s en spinnen in leven. Die avond mijn duiktrip geboekt, want had gehoord dat de onderwater wereld hier super mooi is. Ik heb 3 ontzettende mooie duiken gemaakt! Bij mijn 2e duik had ik het geluk om manta’s te zien. Wat zijn die groot zeg, echt super vet! Echt blij dat ik deze duiken heb kunnen maken.

Die dag daarna was het voor mij ook tijd om weer naar Bali te gaan. Mijn stage afronden, hier nog even chillen en afscheid nemen van alle mensen. Zo gek om maandag weer in Nederland te zijn.

Tot snel xxx

  • 31 Januari 2015 - 08:45

    Djanet:

    Weer leuk om al jou enorm gave ervaringen te lezen, behalve dan Dengue dat had je over mogen slaan.
    Over 2 daagjes ben je alweer in NL!
    Goede reis alvast!!!!

    Liefs, Djanet

  • 31 Januari 2015 - 09:34

    Jikke:

    Wauw super leuk weer allemaal Tecla! Volgende keer kunnen we dus samen een duikje doen! Geniet van je laatste dag en een goede reis naar Nederland. Tut dien zus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tecla

Actief sinds 10 Feb. 2012
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 11974

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2015 - 31 December 2015

Annecy

01 Augustus 2014 - 02 Februari 2015

Azië

13 Februari 2012 - 02 Juli 2012

Stage in Suriname

Landen bezocht: