Danta Bai, Nieuw Nickerie en Galibi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tecla Flapper - WaarBenJij.nu Danta Bai, Nieuw Nickerie en Galibi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tecla Flapper - WaarBenJij.nu

Danta Bai, Nieuw Nickerie en Galibi

Door: Tecla

Blijf op de hoogte en volg Tecla

09 Juni 2012 | Suriname, Paramaribo

Ja het is weer tijd om een nieuw verslag te schrijven. Afgelopen maand ben ik op 3 trips geweest, allemaal naar hele verschillende gebieden. Eerst ben ik naar Danta Bai geweest, dit ligt in het binnenland van Suriname. Daarna heb ik een trip gemaakt naar Nieuw Nickerie en Bigipan wat helemaal in het westen ligt. Afgelopen donderdag en vrijdag naar Galibi en Frans Guyana dat in het oosten is van Suriname. Het waren alle 3 hele leuke trips. Ik zal in het kort vertellen wat we allemaal hebben gedaan.

Naar Danta bai ben ik met mijn huisgenootje Merel naartoe geweest. Normaal gesproken gaan we altijd met een hele groep op trip alleen leek het ons leuk om gewoon lekker met z'n 2e te gaan. Aangezien we nu niet met een groep op trip gingen werden we in een pick-up opgehaald en hoefden we niet een gammele bus, fijn! Toen we aan kwamen op Danta bai zijn we gelijk in de stroomversnelling van de Suriname rivier gaan zwemmen. Dit was echt een hele sterke stroming en we mochten dus maar op een paar plekken zwemmen. Na een heerlijke lunch zijn we op de kabelbaan gegaan. Dit was een heel verschil met de kabelbaan die ik in Berg en Dal had gedaan. Hier hadden we weinig begeleiding en moesten ons zelf steeds aan de kabels vast maken. Het was echt een stuk leuker om het zelf de toen. 's avonds hebben we gefeest met andere Nederlands die ook op Danta Bai waren onder begeleiding van Surinaamse muziek. Ze waren druk op trommels aan het slaan en zelf aan het zingen. Echt super leuk, ook echt alle Surinamers kunnen heel goed dansen. De volgende dag hebben we lekker uitgeslapen en weer heerlijk in de stroomversnelling gezwommen. Die middag zouden we eigenlijk gaan kajakken, maar helaas had de begeleiding daar geen tijd meer voor. Als goedmakertje mochten we nog een keer over de kabelbanen! Dit vonden we helemaal geen probleem. Daarna zijn we nog een boswandeling gaan doen en zijn we door Marron dorpjes gelopen. Die avond zijn we weer vertrokken naar de stad. Het was echt een super trip.

De trip naar Nickerie en Bigipan. We zijn 's ochtend vroeg vertrokken naar Nickerie. Dit is de tweede stad van Suriname, nou vergeleken Paramaribo is het helemaal niks. We zijn er met de auto doorheen gereden en binnen 10 min hadden we alles al gezien. Het was een lange reis om naar Nickerie te rijden. Zo hebben we er een leuke lange en lachende autorit van gemaakt. Zo zijn we gestopt in Wageningen, wat ook bijna niks is. Naar een dijk en stijger geweest wat het bedrijf MNO heeft aangelegd. Ik was op trip met twee jongen die daar werken en het dus heel leuk vonden om het ons te laten zien (mij en Merel). Daarna zij we naar de zee gereden. Wat was dat genieten, ook al was het een heel vies drapperig strand en het water donkerbruin. De geur alleen al was meer dan genoeg! Daarna zijn we doorgereden naar ons hotel, met warme douche! Echt heerlijk na 4 maanden koud douchen. Na die lange autorit moest al onze energie eruit worden geslagen, dit gebeurde natuurlijk met een kussengevecht! Die avond zijn we lekker uit eten gegaan. De plannen waren om toch het uitgaan leven van Nickerie te bekijken, helaas is dit mislukt we lagen alle 4 als roosjes te slapen in de verkoelende airco. Jaja, helaas heb ik die niet op mijn kamer in Paramaribo. De volgende ochtend zijn we vroeg en fit opgestaan om naar Bigipan te gaan. Dit is een heel groot moeras. Hier zijn we doorheen gevaren om allemaal dieren te spotten. Uiteindelijk kwamen we op een meer waar een aantal huizen midden in stonden. Deze huizen gebruikten vroeger de vissers om in te overnachten, omdat het te ver varen was om elke keer heen en weer te varen. Tenminste in de tijd dat zo nog roeiden. Nu worden de huizen alleen nog gebruikt voor trips. In het meer hebben we heerlijk gezwommen en gevaren. Vel in de zon, wat goed voor een mooi rood kleurtje. In één zo'n huisje kregen we een heerlijke maaltijd. Van onze gids moesten we alles op eten, dit was lange na niet gebeurd. We hadden ons best gedaan, maar de poging was dik mislukt. Hierna zijn we terug gevaren naar Nickerie heerlijk in de regen. Gelukkig kregen we poncho's! Eenmaal weer in Nickerie zijn we gelijk terug gereden naar Paramaribo, omdat we nog een lange rit hadden te gaan.

De laatste trip was naar Galibi. Het was weer een lange reis, maar deze keer niet comfortabel. De weg hierna toe zaten allemaal gaten in waar door we flink aan het stuiteren waren. Na een uur ben je dat echt wel zat. Maar toen we in Galibi waren was het zeker de moeite wel waard. Als eerst zijn we naar onze hut gegaan om de hangmatten op te hangen. Gezellig met z'n allen hangmatteren, zo de Surinamers het zeggen. Even gewacht tot de regen was gestopt en toen een rond leiding gekregen door een Indianen dorp. Daarna zijn we naar de Galibi zoo geweest. Hier zijn allemaal tamme dieren waarmee je op de foto kunt. Zo heb ik een aap op mijn nek gehad, vogelspin op mijn arm, anaconda om mijn nek, een luiaard op mijn buik, een toekan op mijn arm en een kaaiman vast gehad. Ja hiervoor moest ik mijn angsten wel even op zij schuiven. Gelukkig hield die meneer er rekening mee, NOT. Daarna heerlijk gegeten en vroeg gaan slapen. De volgende ochtend ging de wekker weer om 4 uur. We gingen schildpadden spotten. Dit kun je het beste met vloed doen en deze was om 4 uur. Met z'n allen in het bootje gestapt om opzoek te gaan. Genoeg sporen van schildpadden, helaas waren alle sporen heen en terug het water in. Na 2 uren lang zoeken aan de Surinaamse kant leek het hopeloos te zijn. Onze gids wou het nog niet opgeven en daarom gingen we ook naar de Frans Guyana kant. Hier hadden we gelijk geluk, op 50m afstand lagen twee schildpadden hun eieren te verstoppen. Op het moment dat ik uit de boot zou stappen was het blijkbaar nodig dat er net een flinke golf aankwam. Hierdoor het effect dat de boot scheef ging en natuurlijk ik als enige overboord viel. Lekkere frisse duik in de vroege ochtend. De schade viel gelukkig mee, geen telefoon of camera bij me. 5 min later liet iemand per ongeluk z'n slipper in de zee vallen, rende er achteraan en werd door een golf overspoeld. Zo was ik niet meer de enige met een klets nat pak. Nadat we de schildpadden hadden bewonderd zijn we weer terug gegaan naar onze hut. Heerlijk ontbeten, afscheid genomen van de dieren in de zoo en om 11u in het bootje gestapt naar Frans Guyana. Je merkt gelijk een groot verschil tussen Suriname en Frans Guyana. Frans Guyana is een stuk rijker en netter. Hier hebben we een rondleiding gekregen van de gids en gechilled. Helaas was het al weer snel tijd om terug te gaan naar Paramaribo. Weer heerlijk genoten van de oncomfortabele reis. Nadat we thuis waren ben ik snel mijn bedje in gedoken, want na weinig slaap en nog een afscheidsfeest op de planning had ik dat wel nodig. Die avond nog heerlijk gefeest op Merel haar laatste avond.

Jullie snappen natuurlijk dat ik ontzettend heb genoten van deze trips. Dit moest ik natuurlijk met jullie allen delen. Verder gaat alles goed met mij en ben ik nog ontzettend aan het genieten van mijn laatste weken alweer. Tot over 3 weken!
xxxxx

  • 10 Juni 2012 - 10:29

    Djanet:

    Waaaaauuw! Wat een prachtige dingen maak je daar mee zeg! Je laatste weekjes gaan in, dus nog maar even lekker genoten van de tijd die je daar nog hebt! Dikke tut Djaney

  • 10 Juni 2012 - 11:37

    Jikke:

    Aaaahh die foto met het aapje! Wat super! Weer leuk om te lezen! Nog paar weekjes genieten, in NL is niks veranderd. Je mist niks! Wel leuk dat je er over een paar weken weer bent :D. Tuuuut!

  • 11 Juni 2012 - 16:10

    Evertje:

    Wat een super leuk verhaal, ben wel een beetje jaloers hoor :$ hahah, maar mijn tijd om jou jaloers te maken, gaat hopelijk nog wel komen :P Kusje van je liefste zusje :)

  • 24 Juni 2012 - 15:44

    Carla En Meint:

    Hoi Tecla,
    Kom er nu achter dat je ook op waarben jijnu te vinden bent.
    Ik lees dat je het erg naar je zin hebt en veel avonturen hebt beleefd.
    Het is een mooi land en de temperatuur zal daar ook beter zijn dan hier.
    Nog hele fijne laatste dagen daar en een goede reis weer naar huis.
    Karin is nu ook te vinden op waarbenjijnu
    Groetjes Carla en Meint.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Stage in Suriname

Recente Reisverslagen:

09 Juni 2012

Danta Bai, Nieuw Nickerie en Galibi

30 April 2012

Weer een up-date vanuit SU!

12 Maart 2012

De tijd vliegt voorbij!

20 Februari 2012

Mijn eerste week

10 Februari 2012

It giet oan!
Tecla

Actief sinds 10 Feb. 2012
Verslag gelezen: 1183
Totaal aantal bezoekers 11990

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2015 - 31 December 2015

Annecy

01 Augustus 2014 - 02 Februari 2015

Azië

13 Februari 2012 - 02 Juli 2012

Stage in Suriname

Landen bezocht: